تأثیر موانع زبان بر آموزش به بیمار: یک مرور دامنه‌ای - پایش
جمعه 31 فروردین 1403
OPEN ACCESS
دوره 20، شماره 3 - ( خرداد - تیر 1400 )                   جلد 20 شماره 3 صفحات 310-301 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Shahmari M, Hasanpour M. Impact of Language Barriers on Patient Education: A Scoping Review. Payesh 2021; 20 (3) :301-310
URL: http://payeshjournal.ir/article-1-1629-fa.html
شهماری مهربان، حسن پور مرضیه. تأثیر موانع زبان بر آموزش به بیمار: یک مرور دامنه‌ای. پایش. 1400; 20 (3) :301-310

URL: http://payeshjournal.ir/article-1-1629-fa.html


1- دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران
چکیده:   (6238 مشاهده)
مقدمه: هدف از آموزش به بیمار ایجاد رفتارهای مثبت در بیمار است. با این وجود یکی از بزرگترین موانع در اجرای آموزش و ارتباط مؤثر با بیمار، تفاوت زبان بین بیمار و ارائه‌دهندگان خدمات مراقبت سلامت است. از این رو مطالعه مروری حاضر با هدف بررسی تأثیر موانع زبان برآموزش به بیمار در دنیا و ایران انجام شده است.
مواد و روش کار: در این مطالعه مروری دامنه‏ای، مطالعات با هر نوع طراحی در زمینه تأثیر موانع زبان برآموزش به بیمار، به دو زبان فارسی و انگلیسی، در محدودیت زمانی 2020-2010 و در بانک‏های اطلاعاتی PubMed, Embase, Scopus, Web of Science, ProQuest Science, DirectSpringer,Cochranelibrary,Google, Scholar, ,MagIran SID, Iran Doc, ,,Iran Medex Elmnet با استفاده از کلید واژه‌های Communication Barriers, language barriers, communication, Patient education different language, Bi Language  Language obstacle, و معادل فارسی آن‌ها  جستجو شد.  
یافته ها: از میان 8900 مطالعه بررسی شده، در نهایت 16 مطالعه وارد این بررسی شد. نتایج مطالعات بررسی شده ارتباط واضح بین مهارت محدود زبان و مشکل در ارتباط با بیمار و در پی آن ارائه آموزش مؤثر به بیمار را، صرف نظر از محل تحقیقات انجام شده، نشان داد.
نتیجه گیری: این امر قابل قبول است که بین مهارت زبانی و ارائه خدمات آموزشی به بیمار ارتباط نزدیکی وجود دارد، به طوریکه نداشتن مهارت زبانی کافی مانع برقراری ارتباط مؤثر با بیمار جهت ارائه خدمات آموزشی می‎شود. با این وجود، محدودیت مطالعاتی که صرفاً تأثیر موانع زبانی بر آموزش مؤثر به بیمار را بررسی کرده باشد، مشهود بوده و لزوم  انجام مطالعات بیشتر در این خصوص مطرح است.
متن کامل [PDF 1137 kb]   (1822 دریافت)    
نوع مطالعه: مروری |
دریافت: 1400/2/2 | پذیرش: 1400/2/30 | انتشار الکترونیک پیش از انتشار نهایی: 1400/3/17 | انتشار: 1400/4/12

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به پایش می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق