raeisi nafchi A, danaei A, Zargar S M. Developing and validating a media health literacy scale with a critical approach for high school students in Tehran. Payesh 2021; 20 (5) :609-617
URL:
http://payeshjournal.ir/article-1-1510-fa.html
رییسی نافچی ابوالقاسم، دانایی ابوالفضل، زرگر سید محمد. تدوین و اعتباریابی ابزار سواد سلامت رسانه ای با رویکرد انتقادی برای دانشآموزان دوره متوسطه دوم. پایش. 1400; 20 (5) :609-617
URL: http://payeshjournal.ir/article-1-1510-fa.html
1- گروه مدیریت رسانه، واحد سمنان، دانشگاه آزاد اسلامی، سمنان، ایران
چکیده: (2280 مشاهده)
مقدمه: رویکرد انتقادی نسبت به محتوای رسانه ها بین قشر نوجوان و جوان اهمیت ویژه ای دارد. در این پژوهش به تدوین و اعتباریابی ابزاری برای سنجش سواد سلامت رسانه ای با رویکرد انتقادی در دانشآموزان دوره متوسطه دوم مدارس شهر تهران پرداخته شده است.
مواد و روش: در این مطالعه روش شناختی، جامعه آماری آن دانشآموزان مقاطع دوم دوره متوسطه بود. گویه های پرسشنامه توسط تیم تحقیق و با استفاده از مرور ادبیات علمی و نظر متخصصصان تعیین شده (24 گویه) و سپس روایی (محتوایی و سازه) و پایایی (محاسبه آلفای کرونباخ) آن ها مورد ارزیابی قرار گرفت. 215 نفر براری تحلیل عاملی اکتشافی و 200 نفر برای تحلیل عاملی تاییدی در مطالعه شرکت داده شدند. روش نمونهگیری خوشهای متناسب با حجم خوشه بود.
یافته ها: نسبت روایی محتوایی و شاخص روایی محتوایی برای همه 24 گویه بالاتر از مقدار قابل قبول بود. نتایج تحلیل عاملی اکتشافی نشان داد که این ابزار دارای سه عامل کاملاً متمایز تحت عناوین «تشخیص تأثیر محتوای رسانه بر سلامت»، «تحلیل انتقادی محتوای مرتبط با سلامت در رسانه» و «واکنش انتقادی نسبت به محتوای رسانه» است. نتایج تحلیل عاملی تاییدی نشان داد که همه گویه ها بالای 0/3 بار عاملی داشتند و شاخص های نیکویی برازش نیز نشان داد که ابزار اصلاح شده، برازش مناسبی با داده های جامعه آماری داشته و از پایایی مناسبی (0/78) برخوردار است. نسخه نهایی پرسشنامه با 22 گویه مورد تایید قرار گرفت. میزان سواد سلامت رسانه ای در نوجوانان شرکت کننده در مطالعه 43/3 از 100 به دست آمد.
نتیجه گیری: با استفاده از این ابزار روا و پایا، سواد سلامت رسانه ای در نوجوانان قابل ارزیابی است.
نوع مطالعه:
توصیفی |
دریافت: 1399/7/28 | پذیرش: 1400/6/14 | انتشار الکترونیک پیش از انتشار نهایی: 1400/6/22 | انتشار: 1400/7/26