اثربخشی چارچوب بندی پیام بر رفتارهای مرتبط با سلامت دهان و دندان دانشجویان - پایش
شنبه 3 آذر 1403
OPEN ACCESS
دوره 15، شماره 6 - ( آذر ـ دی 1395 )                   جلد 15 شماره 6 صفحات 716-707 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Ali Ramezankhani, Mohtasham Ghafari, Neda Naeimavi, Soheila Khodakarimi, Ali Montazeri. Effectiveness of Message Framing on Oral Health-related Behaviors. Payesh 2016; 15 (6) :707-716
URL: http://payeshjournal.ir/article-1-146-fa.html
علی رمضانخانی ، محتشم غفاری ، ندا نعیماوی ، سهیلا خداکریم ، علی منتظری . اثربخشی چارچوب بندی پیام بر رفتارهای مرتبط با سلامت دهان و دندان دانشجویان. پایش. 1395; 15 (6) :707-716

URL: http://payeshjournal.ir/article-1-146-fa.html


1- دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، تهران، ایران
2- مرکز تحقیقات سنجش سلامت، پژوهشکده علوم بهداشتی جهاد دانشگاهی، تهران، ایران
چکیده:   (4845 مشاهده)
سلامت دهان و دندان از مهمترین اجزای سلامت همگانی و نیز کیفیت زندگی افراد است. مطالعه حاضر به بررسی اثربخشی چارچوب بندی پیام بر رفتارهای مرتبط با سلامت دهان و دندان در دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در سال 1394- 1393 پرداخت.
پژوهش حاضر یک مطالعه مداخله ای بود، که در آن 230 دانشجوی مقطع کارشناسی دانشکده های بهداشت، پرستاری و پیراپزشکی شهید بهشتی شرکت کردند. در این تحقیق دانشکده های مورد مطالعه در سه گروه به طور تصادفی به عنوان گروه های آزمون(سودمحور و زیان محور) و کنترل انتساب یافتند. پس از طراحی پیام های سودمحور و زیان محور و تایید نهایی توسط تیم تحقیق، پیش آزمون و بلافاصله بعد از ارائه پیام های سودمحور و زیان محور به گروه های مورد پژوهش، پس آزمون 1 و دو هفته بعد پس آزمون 2 انجام شد. داده ها با استفاده از پرسشنامه جمع آوری شده و با استفاده از تحلیل آزمون های آماری C‏hi-Square، ANOVA، R.M.ANOVAو نرم افزار SPSS22 مورد تجزیه تحلیل قرار گرفت
در مطالعه مورد نظر نتایج تحلیل کواریانس با اندازه گیری های مکرر نشان داد که میزان نگرش، قصد و رفتار استفاده از مسواک و نخ دندان در افرادی که پیام های سودمحور به آنها ارائه شده نسبت به دریافت کنندگان پیام های زیان محور بالاتر بود، هر چند این افزایش از لحاظ آماری معنی دار نبود.
نتایج مطالعه نشان داد اگرچه تفاوت معنی دار در ارائه پیام های زیان محور و سودمحور وجود نداشت، اما به نظر می رسد جهت ارتقای رفتارهای مرتبط با سلامت دهان و دندان، پیام های سودمحور موثرتر باشد.
 
متن کامل [PDF 604 kb]   (1932 دریافت)    
نوع مطالعه: توصیفی |
پذیرش: 1395/2/18 | انتشار الکترونیک پیش از انتشار نهایی: 1395/7/19 | انتشار: 1379/8/25

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به پایش می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق