1- دانشگاه بجنورد، بجنورد، ایران
چکیده: (3061 مشاهده)
مقدمه: فعالیت های هنری به شیوه های مختلف ممکن است آسیب های هیجانی را التیام بخشد و با افزایش فهم از خود و دیگران و نیز ظرفیت برای خودتنظیمی، کیفیت زندگی را ارتقاء دهد. هدف پژوهش حاضر بررسی نقش تعدیل کنندگی ذهن آگاهی در رابطۀ بین میزان انجام فعالیت های هنری و کیفیت زندگی زنان بود.
مواد و روش کار: در این پژوهش توصیفی- تحلیلی، جامعۀ آماری کلیه ی زنان هنرمند (قالی باف و گلیم باف) شهر بجنورد بودند. شرکت کنندگان پرسشنامه های محقق ساخته درخصوص بررسی میزان انجام فعالیت های هنری، ذهن آگاهی و کیفیت زندگی را تکمیل کردند. داده های 192 نفر از شرکت کنندگان با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون سلسله مراتبی (تعدیل گر) تحلیل شد.
یافته ها: نتایج نشان داد که بین میزان انجام فعالیت هنری ذهن آگاهی و کیفیت زندگی رابطۀ معنی دار وجود دارد. همچنین نتایج رگرسیون تعدیل کننده نشان داد که ذهن آگاهی رابطۀ بین میزان انجام فعالیت هنری و کیفیت زندگی را تعدیل می کند.
نتیجه گیری: انجام فعالیت های هنری در اوقات فراغت با افزایش ذهن آگاهی می تواند کیفیت زندگی زنان را ارتقاء دهد.
نوع مطالعه:
توصیفی |
دریافت: 1398/10/23 | پذیرش: 1399/6/2 | انتشار الکترونیک پیش از انتشار نهایی: 1399/6/12 | انتشار: 1399/6/15