بررسی تأثیر مداخله آموزشی مدرسه محور بر عبور ایمن از خیابان در دانش آموزان - پایش
جمعه 31 فروردین 1403
OPEN ACCESS
دوره 19، شماره 2 - ( فروردین ـ اردیبهشت 1399 )                   جلد 19 شماره 2 صفحات 175-167 | برگشت به فهرست نسخه ها

Ethics code: IR.SSU.SPH.REC.1397.55


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Tolide M, Dehghani Tafti A, Rahaei Z, Eisapareh K. The Impact of a School-Based Educational Intervention on Safe Road Crossing in Elementary School Students. Payesh 2020; 19 (2) :167-175
URL: http://payeshjournal.ir/article-1-1317-fa.html
تولیده مرضیه، دهقان تفتی عباسعلی، رهایی زهره، جام سنگ سارا، عیسی پره کیومرث. بررسی تأثیر مداخله آموزشی مدرسه محور بر عبور ایمن از خیابان در دانش آموزان. پایش. 1399; 19 (2) :167-175

URL: http://payeshjournal.ir/article-1-1317-fa.html


1- دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد، یزد، ایران
2- دانشگاه علوم پزشکی شیراز، شیراز، ایران
چکیده:   (3116 مشاهده)
مقدمه: مطالعه حاضر با هدف بررسی تأثیر مداخله آموزشی مدرسه محور بر عبور ایمن از خیابان در دانش آموزان دوره اول ابتدایی شهر یزد انجام گرفت.
مواد و روش کار: در این پژوهش نیمه تجربی دو مدرسه از بین مدارس ابتدایی شهر یزد به روش نمونه گیری ساده انتخاب شدند. تعداد 66 نفر دانش آموز دوره ی اول ابتدایی از دو مدرسه فوق در سال تحصیلی 98-97 بصورت تصادفی انتخاب شدند. مداخله شامل آموزش نظری و عملی در محیط مدرسه بود. ابزار گردآوری داده ها، چک لیستی محقق ساخت مشتمل بر 12 سوال بود. تحلیل داده ها با نرم افزار spss21  انجام شد.
یافته ها: نتایج نشان داد که کمترین میزان رعایت رفتار ایمن مربوط به رفتار عبور از خط عابر پیاده و عبور از پل عابر پیاده بود. میانگین نمره رعایت رفتار ایمن در عبور از خیابان قبل و بعد از آموزش به ترتیب (2)9/24 و (0/75)11/62 بود که این تفاوت از نظر آماری معنی دار بود. میانگین نمره رفتارهای ایمن ترافیکی دختران پس از مداخله (0/48)117/7 و برای پسران (0/93)11/45 بود که این تغییرات از نظر آماری معنی دار بودند.
نتیجه گیری: یافته ها نشان داد که مداخله آموزشی با استفاده از روش مدرسه محور بر عبور ایمن از خیابان در دانش آموزان تاثیر گذار بوده است.
متن کامل [PDF 786 kb]   (880 دریافت)    
نوع مطالعه: توصیفی |
دریافت: 1398/9/15 | پذیرش: 1399/1/23 | انتشار الکترونیک پیش از انتشار نهایی: 1399/1/26 | انتشار: 1399/2/16

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به پایش می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق