نقش مهارت‌های حل مسأله در بروز رفتارهای سالم و مثبت: ارائه و ارزشیابی الگوی مطلوب برنامه درسی مطالعات اجتماعی دبستان - پایش
چهارشنبه 5 اردیبهشت 1403
OPEN ACCESS
دوره 16، شماره 1 - ( بهمن ـ اسفند 1395 )                   جلد 16 شماره 1 صفحات 51-39 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Samira Ebrahimpour Koumleh, Ezatollah Naderi, Maryam Seif Naraghi. The Role of Problem Solving Skills in Emergence of Healthy and Positive Behaviors: development and Evaluation of an Optimal Model for Social Studies for Primary School Curriculum. Payesh 2017; 16 (1) :39-51
URL: http://payeshjournal.ir/article-1-126-fa.html
سمیرا ابراهیم پور کومله ، عزت اله نادری ، مریم سیف نراقی . نقش مهارت‌های حل مسأله در بروز رفتارهای سالم و مثبت: ارائه و ارزشیابی الگوی مطلوب برنامه درسی مطالعات اجتماعی دبستان. پایش. 1395; 16 (1) :39-51

URL: http://payeshjournal.ir/article-1-126-fa.html


1- دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات، تهران، ایران
چکیده:   (3395 مشاهده)
مقدمه: مهارت‌های حل مسأله یکی از مهارت‌هایی است که در کاهش تعارض‌ها و مشکلات بین فردی و درون‌فردی نقش اساسی دارد. این پژوهش با هدف ارائه و ارزشیابی الگوی مطلوب برنامه درسی مطالعات اجتماعی دبستان با تأکید بر پرورش مهارت‌های حل مسأله انجام شد.
مواد و روش کار: این پژوهشِ کاربردی با روش تحقیق زمینه‌ای انجام گرفت. بدین منظور، ابتدا الگوی پیشنهادی برنامه درسی مطالعات اجتماعی دبستان با تأکید بر پرورش مهارت‌های حل مسأله در قالب عناصر برنامه درسی (هدف، محتوا، راهبردهای یاددهی ـ یادگیری و ارزشیابی) ارائه شد. برای ارزشیابی الگوی پیشنهادی از نظر متخصصان برنامه درسی و معلمان دوره ابتدایی استفاده شد. به این منظور، پرسشنامه‌ای محقق‌ساخته و در اختیار 45 متخصص برنامه درسی که به روش تمام‌شماری و 360 معلم دوره ابتدایی استان گیلان که به روش تصادفی خوشه‌ای به‌عنوان نمونه پژوهش انتخاب شدند، قرار گرفت. داده‌ها با استفاده از آمار توصیفی (جدول فراوانی و درصد) و آمار استنباطی (آزمون مجذور خی) مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.
یافته ها: یافته‌های تحقیق نشان داد که بیش از 85 درصد متخصصان برنامه درسی و معلمان دوره ابتدایی، اهداف، محتوا، راهبردهای یاددهی ـ یادگیری و روش‌های ارزشیابیِ الگوی پیشنهادی را مطلوب دانسته‌اند. همچنین، بین دیدگاه متخصصان برنامه درسی و معلمان دوره ابتدایی در مورد مطلوب بودن عناصر پیشنهادی در این الگو تفاوت آماری معنی‌دار وجود نداشت.
بحث و نتیجه گیری: نتایج مطالعه نشان داد که ارتقای سلامت روان دانش‌آموزان بایستی یکی از اهداف برنامه درسی مطالعات اجتماعی دبستان با تأکید بر پرورش مهارت‌های حل مسأله باشد.
 
متن کامل [PDF 691 kb]   (1332 دریافت)    
نوع مطالعه: توصیفی |
پذیرش: 1395/8/25 | انتشار الکترونیک پیش از انتشار نهایی: 1395/9/20 | انتشار: 1395/10/26

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به پایش می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق