بررسی عوامل پیش‌بینی‌کننده‌ عزت نفس در نوجوانان دختر - پایش
دوره 18، شماره 6 - ( آذر ـ دی 1398 )                   جلد 18 شماره 6 صفحات 545-537 | برگشت به فهرست نسخه ها

Ethics code: IR.SSU.SPH.REC.1397.37

XML English Abstract Print


1- مرکز تحقیقات عوامل اجتماعی موثر بر سلامت دانشگاه علوم پزشکی بیرجند، بیرجند، ایران
2- دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد، یزد، ایران
3- دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی بیرجند، بیرجند، ایران
4- مرکز مطالعات سیاستگذاری عمومی، دانشگاه تهران، تهران، ایران
5- دانشکده پیراپزشکی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند، بیرجند، ایران
چکیده:   (3522 مشاهده)
مقدمه: آموزش مهارت‌های اصلی زندگی می‌تواند موجب ارتقای عزت نفس نوجوانان ‌شود. اما آموزش همه این مهارت‌ها نیاز به منابع زیادی دارد و مستلزم اولویت‌بندی است. هدف این مطالعه، بررسی عوامل پیش‌بینی کننده عزت نفس در نوجوانان دختر بود.
مواد و روش کار: این مطالعه مقطعی از نوع توصیفی- تحلیلی بود که به روش نمونه‌گیری تصادفی خوشه‌ای بر روی 364 دانش‌آموز دختر 14-12 سال شهر بیرجند در سال ۱۳97 انجام شد. ابزار جمع‌آوری داده‌ها، پرسشنامه مهارت‌های زندگی و پرسشنامه عزت نفس روزنبرگ بود. عزت نفس به عنوان متغیر وابسته و ده مهارت اصلی زندگی به عنوان متغیر مستقل در نظر گرفته شد و تحلیل آماری مبتنی بر آزمون‌های توصیفی(میانگین و انحراف معیار) و تحلیلی (رگرسیون) با کمک نرم افزار spss19 انجام گرفت تا عوامل پیش‌بینی‌کننده‌ عزت نفس در نوجوانان دختر آشکار گردد.
یافته ها: میانگین نمره کلی مهارت زندگی (26/80) 138/23 و میانگین نمره عزت نفس (4/41) 4/98 بود. تحلیل رگرسیون نشان داد؛ از میان ده مهارت اصلی زندگی، به ترتیب، مهارت‌های «خودآگاهی»، «روابط بین فردی» و «تفکر خلاق»، رابطه معنی‌دار با عزت نفس دارند. روابط بین فردی بر تفکر خلاق تأثیر دارد و این دو، بر خودآگاهی تاثیر تاثیرگذار بودند. خودآگاهی قوی‌ترین پیش‌بینی‌کننده بود یعنی، نوجوان با شناخت بیشتر از نقاط قوت و ضعف و خواسته‌هایش، عزت نفس بالاتری خواهد داشت.
بحث و نتیجه گیری: بر اساس نتایج این مطالعه تمرکز برنامه‌‌های ارتقای عزت نفس نوجوانان بر آموزش مهارت‌های «خودآگاهی»، «روابط بین فردی» و «تفکر خلاق»، توصیه می‌شود؛ گرچه در صورت وجود منابع کافی، آموزش همه مهارت‌های ده‌گانه زندگی برای ارتقای سلامت روان نوجوان حائز اهمیت است.
متن کامل [PDF 905 kb]   (1637 دریافت)    
نوع مطالعه: توصیفی |
دریافت: 1398/9/14 | پذیرش: 1398/10/10 | انتشار الکترونیک پیش از انتشار نهایی: 1398/10/17 | انتشار: 1398/10/28

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.